Boomkwekerij Spierings B.V.

Over ons



Waar het begon.

Op 30-11-1957 start Christ Spierings met zijn 22 jaar een eigen bedrijf op, naast zijn baan als Groenvoorziener. Hij stekte zelf bosplantsoen en zaaide en oculeerde rozen, alles kweekte hij in eigen productie.
In de loop der jaren kocht hij meer grond aan en ging hij fulltime voor zijn eigen bedrijf aan het werk. Het was hard werken, maar Christ was een kweker in hart en nieren en hield van buiten werken.
Rond het jaar 1975 kocht hij een perceel op aan de Mosselaarweg en bouwde een loods, daarna een kas en toen een huis waar hij en zijn vrouw Koos het bedrijf konden uitbreiden. Er werd in grote mate coniferen gekweekt, opgepot en aan vele bouwmarkten in Duitsland verkocht.
In het jaar 2000 nam zoon Frans en zijn vrouw Hennie de Boomkwekerij over.
Christ had er schik in om te zien hoe het bedrijf bleef voortbestaan en uitgebreid werd. Zelf werkte hij nog dagelijks mee met o.a. het stekken en het tractorwerk, maar vooral met grapjes maken met de chauffeurs en klanten die de Boomkwekerij bezochten.



Waar we nu staan.

In 2002 startten Frans en Hennie een Uitzendburo op om zelf personeel te werven en op te leiden in de kwekerij. Het kantoor werd uitgebreid en zo ook de kwekerij.
In de loop der jaren nam Frans de gok om Taxus te gaan kweken, wel naast de coniferen want het was nog niet zeker of deze goed in de markt te verkopen waren. Maar dit ging steeds beter gaandeweg de jaren.
De coniferen werden steeds minder gekweekt en de Taxus kwam hiervoor in de plaats met grotere maten en vormen.
In 2009 werd er een stuk aan de loods gebouwd met 2 laaddoks, een kantoor en een kantine. En in 2010 was zowel de Boomkwekerij als het Uitzendburo flink uitgebreid. Met de grootte van zo’n bedrijf werd de gemoedelijkheid rondom een bedrijf steeds minder en dat was toch eigenlijk wat Frans en Hennie misten.
Tegenwoordig is er veel huurgrond opgezegd en wordt er op eigen grond van 20 HA gekweekt, met voornamelijk de grote maten Taxus, Prunus Rotundifolia, Lucitanica, Genolia, soorten Thuja en Hedera’s.
Nu is er meer tijd gekomen om een praatje met de klanten te maken, bewustere keuzes te maken en een beter kwalitatief product neer te zetten.